baby-osteopat.jpg

Hvorfor osteopati til babyer og børn?

Under graviditet og fødsel gennemgår babys krop stor udvikling og vækst, men er også under stort pres. Nogle babyer ligger i samme position i flere måneder i livmoderen af forskellige årsager, for eksempel arvæv i moderens mave efter operation. Under fødslen skal babys kranie trykkes for, at baby kan komme ud, måske skal en sugekop på dets hovedet og jordemoderen skal trække eller trykke for at hjælpe baby til verdenen. Alt dette kan stresse baby og medføre nedsat bevægelighed i babys krop og derfor hæmme udvikling og trivsel.

Tumlinger (1-3 år) og børn, kan stadig have gener efter en hård graviditet eller fødsel. Endvidere kan der være stødt nye gener til som følge af nedsat udvikling af barnets krop, skader/traumer, stress, astma og allergi, arvæv efter operationer eller andet.

Generne hos spædbørn og babyer er for eksempel:

• Uro/utilpashed (svært ved at falde til ro, slapper ikke af, når de er vågne).

• Gråd

• Søvnproblemer (svært ved at falde i søvn, sover kun korte lure, sover uroligt).

• Kolik/mavesmerter (med hård eller lind afføring, oppustet mave, smerter ved afføring mm.).

• Nedsat suttefunktion ved amning (ofte forskel når der suttes på højre og venstre bryst).

• Skævt hoved.

• Drejer hovedet mindre til den ene side.

• Refluks (evt. silent reflux).

• Mellemørebetændelse (gentagne gange).

• Problemer efter ulykke (rullet ud af lift, fald fra puslebord mv.).

• Forsinket eller asymmetrisk motorisk udvikling (fx baby vælter i maveliggende, “gumpekravler”, kryber kun med den ene sides arm og ben, kravler ikke, kan ikke sætte sig op – men kan side).

Generne hos tumlinger og børn kan være:

• Hovedpine.

• Skævt bid /skære tænder.

• Kropslig uro

• Urolig søvn, svært ved at slappe af og falde i søvn.

• Fordøjelsesproblemer.

• Astma / kronisk hoste.

• Forsinket motorisk udvikling.

• Smerter i kroppen (bensmerter/vokseværk, rygsmerter).

Undersøgelse og behandling af babyer og børn

Ved første konsultation bliver barnet undersøgt grundigt. Jeg vil spørge ind til forløb af graviditet, fødsel og efterforløb. Jeg laver en funktionel, biomekanisk osteopatisk undersøgelse og vurderer hvilken behandling der er relevant. Som behandling anvender jeg ofte kraniosacrale teknikker, da babyer og børn responderer godt på denne behandling og teknikkerne er blide og behagelige. Undersøgelsen og behandlingen foregår altid i samråd med forældrene.

Formålet med behandlingen er at stimulere barnets systemer ved for eksempel at fremme fordøjelse, den motoriske udvikling og mindske uro. Alt sammen så barnet får mere overskud til at opleve og udforske verdenen. En del af behandlingen kan også være hjemmeøvelser som stræk og specifik motorisk træning.

Medbring gerne: Noget yndlingslegetøj, ipad, lidt frugt eller andet som kan underholde barnet til at ligge nogenlunde stille mens det bliver undersøgt og behandlet.

Er du stadig i tvivl om osteopati er relevant for din baby, tumling eller barn til ring eller skriv gerne til mig.